A tanácsadásról

„Tedd vagy ne tedd, de ne próbáld” (Star Wars; Yoda mester)

A pszichológiai tanácsadás vagy konzultáció, olyan (egyébként egészséges) embereknek szól, akik úgy érzik, valamilyen okból lelki harmóniájuk felborult, és szeretnének ezen változtatni, de jelenleg nem látják “belső iránytűjük” merre mutat, így az adott élethelyzetükben nem találják a helyes irányt…..

Az alábbi problémákban, krízisekben segíthetek:

  • Elszakadás valakitől, akit szerettünk, pl.: válás, gyász
  • Teljesítménykrízis (iskolában, munkahelyen)
  • Tartós betegség krízise
  • Párkapcsolati problémák
  • Életmód változtatás, életvezetési problémák
  • Életközépi válság : útkeresés a 35 – 40-es életévekben
  • Erőszakos cselekmények átélésének krízise
  • A származási családról való leválás nehézségei
  • Elköteleződés, családalapítás krízise stb.

Összegezve tehát a pszichológiai tanácsadás nem a pszichopatológia (“kóros lelki működés”) kezelését fókuszba helyező segítési forma, hanem egy olyan pszichológiai beavatkozás, amely az aktuális élethelyzet megoldásában nyújt segítséget az énerő, és a megküzdés erősítése által. A magán tanácsadás nem nyújt lehetőséget olyan problémák megoldásához, amihez intézményi háttér (kórház, gyermekvédelem, családsegítő szolgálatok) szükséges. A lelki működéssel kapcsolatos szakvélemény készítése szintén nem tanácsadó szakpszichológusi kompetencia. Ezekben az esetekben, problémától függően, klinikai szakpszichológus, pszichiáter vagy igazságügyi pszichológus szakértő segíthet.

A tanácsadás általános menete:

  • 1.-3. találkozás: a probléma feltárása
  •  4.-5. találkozás: célkitűző megbeszélések
  • 6.-7. találkozás: a célok eléréséhez vezető lépések kidolgozása
  • 8.-13. találkozás: megvalósítás, fenntartás
  • 14.-15. találkozás: Összegzés, eredmények értékelése

Természetesen a konzultációs folyamat konkrét felépítését, ütemezését a probléma jellege, és a kliens személyisége határozza meg.

A tanácsadás menete stressz- és konfliktuskezeléshez, konkrét probléma esetén:

  • 1.-2. találkozás: a stressz- és konfliktushelyzet természete
  • 3. -4. találkozás: a kliens erőforrássainak feltárása
  • 5. -6. találkozás: a kliens személyes megoldásainak kidolgozása