Gyermekpszichológia

„Néztél már gyerekszembe? Pár éves gyerek szemébe. De nem úgy felszínesen, ahogy mi egymásra nézünk – hanem komolyan. Kíváncsian. Mélyen. (…) Édenkerti tekintet ez. Zavartalan békés. Tiszta. És… boldog? Igen, boldog. De nem úgy, hogy örömteli, hanem úgy, hogy egységben él önmagával: egy olyan világból néz, ahol nincs még hasadtság, dráma, – ahol a lélek még nem koszos.” (Müller Péter)

A gyermekekkel végzett tevékenységem során az integratív módszer elvei mentén, és annak eszközeivel dolgozom. Az eljárás több technikát ötvöz (játék, rajz, rajz – KIP, pszichodráma, báb, mese stb.) annak érdekében, hogy a gyermek által hozott problémák megoldódhassanak.

Amiben segíthetek:

  • szeparációs (elkülönülési, elválási) szorongás
  • beilleszkedési, kapcsolatteremtési nehézségek, kommunikációs problémák
  • önértékelési zavarok
  • indulatkezelési problémák
  • serdülőkori problémák
  • teljesítménykrízis
  • traumatikus életesemény krízise: gyász, válás stb.
  • alvási nehézségek
  • bepisilés, bekakilás
  • körömrágás
  • testvérféltékenység
  • váláshoz kapcsolódó krízisek (a válás hatása a gyermekekre)

A gyermekekkel végzett munka főbb jellemzői:

A szakember elsődleges feladata, hogy a gyermekkel és a szülőkkel bizalmi kapcsolatot építsen ki, miközben a feltáruló információk alapján elkészíti a közös tevékenységük tervét. Ez a terv azonban inkább egy gondolkodási keret, amelyet újabb és újabb felülvizsgálatnak kell alávetni, hiszen a folyamat során mindig jöhetnek új impulzusok, amelyek befolyásolják a segítségnyújtás menetét. A tevékenységek során nagy szerepe van az „itt és most”- ban lejátszódó folyamatoknak, és az arra való reagálásnak, ezt segíti az a széles „módszerrepertoár”, amit a pszichológus az integratív képzés alatt elsajátított.

A munka általános menete:

• 1. ülés: találkozás a szülőkkel
• 2. – 6. ülés: találkozás a gyermekkel, a kapcsolat elmélyítése, a hozott probléma részletesebb feltárása
• 7. ülés: találkozás a szülőkkel, az információk összegzése, a további munka részleteinek megbeszélése

A következő ülésszámokat, ill. a szülőkonzultációk gyakoriságát a konkrét probléma határozza meg. Fontos megjegyezni, hogy a fenti felosztás egy általános séma, mely nem követhető minden esetben.